Mi is az a vasalt út?
A vasalt utak – olaszul Via Ferrata, németül Klettersteig – létezése egyidős az alpinizmus születésével. Amerika felfedezésének évében a francia Napkirály főlovász mesterének azt a parancsot adta, hogy a Francia Mészkő-Alpokban hódítsák meg a Mount Aiguille sziklatornyát, amely minden oldalról 300 méteres sziklafalakkal emelkedik a táj fölé. Tehát 1492-ben sikerült meghódítani a „Tornyos Hegyet”, méghozzá 3 kilométernyi hosszúságú faanyag beépítésével. Ez a fából, létrákból készült „vasalt út” 1492-ben, volt a történelem első ilyen hegymászó útvonala.
A vasalt út mesterséges, fixen beépített hegymászó útvonalat jelent, ahol a sziklán való feljutás ez által könnyebbé-biztonságosabbá válik. A beépítés kettős célú, a beépített eszközök egyrészt a felfelé haladáshoz kapaszkodásul és lépésül szolgálnak, a szikla természetes formáit kiegészítve. Másfelől ezek a biztonságos feljutást teszik lehetővé, amelynek lényege, hogy egy nagyon teherbíró és a sziklákhoz 3-6 méterenként erősen rögzített drótkötél a modern csúszó biztosítóeszközökkel önbiztosításul szolgál. Ez ugyan nem teszi teljesen biztonságossá a vasalt utak megmászását, de a végzetes balesetek elkerülhetőek ilyen módon.
A vasalt utak megmászása a modern és népszerű hegyi sportok egy válfaja, jól kontrollálható és relatíve biztonságos környezetben. Népszerűségük bázisa ez. De ezekhez tartozik, tehát gyakorlatot és személyes kontrollt kíván!
Az Alpok területén a 20. század legelején épültek az első vasalt utak, amelyek hamar népszerűek lettek, pl. a Rax-Alpokban a híres Haidsteig. Komoly fejlődést jelentett a vasalt utak elterjedésében, az I. világháborúban, a Keleti-Alpokban (Dolomitok, Júliai-Alpok stb.) épült katonai célú útvonalak ilyen irányú felhasználása.
A vasalt utak építése az elmúlt 20-30 évben kapott nagy lendületet az alpesi országokban. Jelenleg sok száz vasalt út létezik egy-egy alpesi országban és a kedvelők száma több milliós.
Magyarországon az elmúlt évtizedben hét helyszínen épültek vasalt utak kisebb természetes sziklafalakon vagy felhagyott kőfejtőkben: Cuha-völgy, Csesznek, Mór, tatabányai Turul-sziklák, Tengerszem (Sárospatak), Felsőtárkány és Esztramos-hegy helyszíneken. Ez közel 40 különálló vasalt utat jelent, kb. 4 km hosszúsággal.
Az Esztramos-hegyen 2020-ban 7 vasalt út épült, összességében közel 600 m hosszban. Hangulatában és jellegében ez a hely idézi fel leginkább az alpesi vasalt utak jellegét, vadságát, természetesen kicsiben csupán.
A hazai vasalt utak megmászása népszerű sport lett itthon is, ami családi programnak is kitűnő. Sok ezren hódolnak e sportos szabadidő eltöltésnek, számuk egyre bővül.
Ez a klasszikus alpinizmus irányába tereli sokukat, akik ezzel váltanak komoly belépőjegyet az Alpok hegyvilágába.